TikTok ca rampă de lansare pentru micile afaceri

Sursa: https://socialpubli.com/blog/what-is-tik-tok/

În momentul în care ne trezim derulând pe pagina de „For You” de pe TikTok putem observa tineri dansând, făcând farse, diferite provocări, dar și o mulțime de persoane ce ambalează diferite produse, sau arată cum se fabrică acestea, iar în final realizăm faptul că acele persoane sunt proprietarii unor mici afaceri. Ei bine, această platformă a evoluat de la o platformă ce avea conținut în care predomina dansul la o platformă cu o gamă mult mai largă de conținut. De la coregrafii, la glume, sițuații amuzante, orice conținut își poate găsi locul pe această platformă și asta au considerat și micile branduri. Astfel, acestea au început să realizeze videoclipuri în care își prezintă produsele, modul de fabricație, dar și alte povești despre ele.

Cu toate că această platformă este lansată din anul 2016, ea a cunoscut succesul absolut în anul 2020, odată cu pandemia de Covid-19 ce a afectat întreaga planetă. Astfel, conform statisticilor, în primul sfert al anului 2020 aplicația a fost descărcată de 315 milioane de ori în întreaga lume, acest număr fiind cu 58% mai mare față de numărul descărcărilor din ultimele luni ale anului precedent. Acest lucru pare a fi o consecință a faptului că oamenii au petrecut mult mai mult timp în casă în perioada pandemiei, iar oamenii au căutat noi metode de a petrece timpul. Astfel, putem afirma că avem un prim motiv pentru care micile branduri ar putea alege această platformă.

De asemenea, un alt motiv pentru care această platformă este „prietenoasă” cu micile branduri este faptul că datorită algoritmilor săi de funcționare este foarte ușor să devii viral. Astfel, chiar și cu un cont ce are câteva sute de abonați, un videoclip poate ajunge să aibă sute de mii de vizualizări. În plus, în natura ei, această platformă are la bază muzica, iar brandurile pot utiliza sunete populare pe această platformă în momentul în care își promovează produsul.

Desigur, am prezentat în câteva cuvinte o parte dintre motivele pentru care TikTok este aplicația potrivită pentru brandurile mici ce vor să își promoveze produsele în mediul online, dar chiar funcționează toate aceste aspecte? Ce are TikTok diferit față de celelalte platforme de social media din perspectiva antreprenorului?

Pentru a afla răspunsul la această întrebare, am contactat unul dintre aceste mici branduri întâlnit pe TikTok, un brand românesc numit Mândruța. Voi începe prin a vă face cunoștință cu „Mândruța”: aceasta este creația a două surori, Oana și Alina Ungureanu și reprezintă o mică afacere cu accesorii inspirate din natură, folclor și artă. Cele două au venit cu identitatea brandului în anul 2017, dar, din 2009 și până în prezent se informează în continuu pentru a afla cât mai multe informații despre materiale, promovare, dar și despre cerințele publicului.  Astfel, au ajuns să realizeze trei categorii unice de produse în România, inspirate din natură, folclor și tablouri celebre, oferind publicului produse unice și încărcate de nostalgie.

 În ceea ce privește promovarea, acestea au început prin vânzarea la un mic stand aflat în parcul din Vatra Dornei, pe timp de vară, iar mai apoi au simțit nevoia de a se muta în mediul online. Mai departe, acestea au creat paginile de Facebook și Instagram ale brandului, una fiind mai avantajoasă decât cealaltă. Astfel, acestea au putut observa diferențe clare între cele două platforme de socializare în ceea ce privește promovarea. Pe pagina de Facebook „Mândruța” are în jur de 2500 de urmăritori, dar, cu toate acestea, postările strâng în jur de 20-40 de aprecieri, tocmai de aceea consideră platforma Facebook potrivită doar pentru a conversa cu potențialii clienți. La polul opus se află pagina de Instagram creată în 2018, care a crescut mai armonios și are parte de mai multe reacții, mai multe aprecieri la story-uri, dar primesc și mult mai multe mesaje pentru eventuale comenzi personalizate.

 Acum, revenind la situația actuală, care a afectat multe afaceri, „Mândruța” a specificat faptul că singura schimbare a reprezentat-o modul de livrare al produselor, iar crearea unei pagini de TikTok a reprezentat o rampă de lansare, atât pentru ea, cât și pentru alte branduri, fiind o rampă la nivel global. Un beneficiu pe care îl menționează este faptul că pe TikTok nu știi niciodată ce îți poate apărea în feed, după cum am menționat și anterior, algoritmii acestei aplicații sunt diferiți. Astfel, în comparație cu Facebook și Instagram, pe TikTok nu este nevoie de sponsorizări și reclame plătite pentru a apărea la cât mai mulți oameni pe feed. De asemenea, diferă și conținutul postărilor, deoarece TikTok este o aplicație ce are conținut video, iar consumatorii preferă să vadă povestea produsului filmată.

Din momentul în care „Mândruța” s-a alăturat platformei TikTok (dar și magazinului online Etsy) aceasta avea șanse să ajungă virală, iar acest lucru s-a întamplat la sfârșitul lunii iulie când au realizat un clip în care arătau 4-5 produse iar oamenii le puteau achiziționa prin intermediul link-ului din descriere. Ca urmare, urmăritorii paginii de Instagram și aprecierile postărilor au crescut și au existat schimbări și în ceea ce privește vânzările: au apărut clienți și din străinatate (Europa, Statele Unite și Canada), iar cele din România au crescut cu 15-20%.

Grafice referitoare la numărul urmăritorilor pe TikTok și Instagram

În plus, și viralitatea era un element important în momentul în care clienții alegeau un produs „Mândruța”, Oana menționând faptul că un element a devenit viral și acela este preferatul publicului, anume zmeura. Din momentul în care Oana a publicat filmulețe cu procesul de creare al produselor ce conțineau zmeura, oamenii au comandat diferite produse, ba chiar a primit și comenzi personalizate. Acest lucru s-a observat și în magazinul online, deoarece majoritatea cumpărătorilor au ales produse cu zmeură sau afine.

Sursa: https://www.etsy.com/shop/Mandruta/sold
Câteva dintre produsele „Mândruța”. În imagine poate fi observată preferința cliențilo
r.

Totuși, a realiza un clip de maxim 60 de secunde este mai greu decât pare la prima vedere, așa cum menționează Oana. Aceasta, în momentul în care realizează un videoclip pentru TikTok ia în calcul o serie de aspecte precum subiectul, timpii pentru fiecare cadru, timpul total al acestui cadru, melodia de fundal, ora la care postează și numărul de postări pe zi. De asemenea, aceasta menționează că preferatele publicului sunt filmulețele în care arată cum realizează un produs,dar, pentru acestea este nevoie și de foarte multă răbdare deoarece uneori durează și 20 de ore pentru a face mai multe filmulețe pe care la final le unește în unul de 30-40 secunde. În plus, chiar dacă nu poate realiza mereu clipuri de tipul „how it’s made”, aceasta postează și alte tipuri de videoclipuri în care arată cum sunt împachetate comenzile sau cum își reorganizează spațiul de lucru. Acest lucru se datorează faptului că a aflat că este important ca pe această platformă să postezi de 3-10 ori pe zi pentru a avea succes.

În final, aceasta susține că o trăsătură foarte importantă și de apreciat a acestei platforme este imprevizibilitatea, deoarece nu știi niciodată unde vor ajunge filmulețele și cine se va îndrăgosti de produsele „Mândruța”. De asemenea, ea, ca o mulțime de alți utilizatori, profită de TikTok cât încă este în vogă și își prezintă produsele cum știe mai bine pentru a fi achiziționate, iar rezultatele sunt pe măsura muncii ei.

Astfel, cu toate că aplicația TikTok și-a luat puțin „hate” la început, vrem sau nu, aceasta a devenit parte din viețile noastre și reprezintă o rampă de lansare pentru micile afaceri.

BUCȘĂ MARIANA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s